Rzecznik Konsumentów – Katarzyna Zych
tel. 75 77 61 560
pokój nr 321, drugie piętro w budynku nr 8a
e-mail:rzecznik.konsumentow@powiat.zgorzelec.pl
Rzecznik Konsumentów przyjmuje Interesantów oraz udziela porad telefonicznych
od poniedziałku do środy w godzinach 7:30 – 15:30
czwartek – piątek w godzinach 7:30 – 11:30
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Zgorzelcu wykonując zadanie powiatu jakim jest ochrona konsumentów udziela porad prawnych i pomocy wyłącznie mieszkańcom powiatu zgorzeleckiego.
Dane rzeczników konsumentów na terenie kraju można znaleźć na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów http://www.uokik.gov.pl/pl/ochrona_konsumentow/rzecznicy.
Rzecznik występuje do przedsiębiorcy dopiero po wyczerpaniu przez konsumenta drogi postępowania reklamacyjnego.
Do zadań Powiatowego Rzecznika Konsumentów należy w szczególności
- zapewnienie konsumentom bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony konsumentów;
- występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony interesów i praw konsumentów;
- udzielanie konsumentom pomocy przy dochodzeniu roszczeń na drodze sądowej.
Rzecznik Konsumentów może również:
- sygnalizować Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów problemy dotyczące ochrony konsumentów, które wymagają podjęcia działań przez organy administracji rządowej;
- składać wnioski o zmianę lub stanowienie prawa miejscowego w sprawach ochrony konsumentów;
Rzecznik Konsumentów nie ma uprawnień kontrolnych, nie orzeka w sprawach, nie wydaje nakazów ani zakazów, nie nakłada kar.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Zgorzelcu działa wyłącznie w sprawach konsumenckich, tj. w sprawach dotyczących zawierania i wykonywania umów cywilnoprawnych pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą. Zgodnie z art 221 kodeksu cywilnego za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Zgodnie z art. 431 k.c. przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, o której mowa w art. 331 § 1, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.
W sprawach, w których Rzecznik dostrzega naruszenie interesu konsumenta, a przy tym szansę na polubowne rozstrzygnięcie sporu albo widzi potrzebę wyjaśnienia okoliczności faktycznych – występuje do przedsiębiorców. W sytuacji, gdy konsument jest zainteresowany bezpośrednią pomocą Rzecznika, polegającą m.in. na wystąpieniu w jego imieniu do przedsiębiorcy, powinien wypełnić wniosek o podjęcie interwencji oraz dostarczyć kopie dokumentów dotyczących kwestii spornej.
Wniosek powinien zawierać co najmniej:
- wskazanie osoby, od której pochodzi (imię i nazwisko) i jej adres zamieszkania,
- opis istotnych w sprawie okoliczności faktycznych
- wskazanie na czym polega naruszenie praw konsumenta
- wskazanie czego wnioskodawca oczekuje od przedsiębiorcy.
Do katalogu spraw konsumenckich należą te dotyczące:
- umów sprzedaży konsumenckiej,
- umów o świadczenie usług, w tym usług wykonywanych przez „fachowców”, tj. prowadzących różnego rodzaju serwisy, w tym m.in.: naprawcze, remontowe, wykończeniowe, a także wykonujących rzeczy na zamówienie.
Katalog spraw, którymi rzecznik konsumentów nie może się zajmować:
- w sporach z organami administracji publicznej;
- roszczeń wzajemnych przedsiębiorców;
- dotyczących prawa pracy;
- ochrony dóbr osobistych;
- ochrony praw pacjentów NFZ;
- ochrony praw ubezpieczonych;
- ochrony praw członków spółdzielni mieszkaniowych;
- ochrony danych osobowych;
Rzecznik Konsumentów nie działa jako pełnomocnik konsumenta na zlecenie (tak jak adwokat czy radca prawny) lecz działa na rzecz konsumenta wspierając go informacją i pomocą prawną.
Rzecznik nie jest rzeczoznawcą ani nie dysponuje wiedzą specjalistyczną z zakresu funkcjonowania poszczególnych towarów i urządzeń. Listę rzeczoznawców prowadzi Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej we Wrocławiu, listę rzeczoznawców znajdziecie Państwo pod adresem https://wiih.ibip.wroc.pl/public/?id=2241
Złożenie wniosku o przeprowadzenie postępowania interwencyjnego przez Powiatowego Rzecznika Konsumentów nie przerywa biegu przedawnienia dochodzonego roszczenia.
W sprawach indywidualnych bezpłatną pomoc prawną konsumenci mogą także uzyskać pod numerami Infolinii Konsumenckiej 801 440 220 oraz 222 66 76 76, od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 – 18:00, opłata wg taryfy operatora.
Sprawy transgraniczne
Europejskie Centrum Konsumenckie bezpłatnie informuje konsumentów o ich prawach w Unii Europejskiej oraz pomaga w pozasądowym rozwiązywaniu sporów transgranicznych z przedsiębiorcami mającymi siedziby w UE, Wielkiej Brytanii, Norwegii oraz Islandii. Z Europejskim Centrum Konsumenckim można skontaktować się:
- e-mailem: eccnet-pl@ec.europa.eu
- drogą telefoniczną pod numerem 22 55 60 600 – dyżury prawników od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00 – 14:00,