
OPIS
Projekt to odpowiedź na indywidualnie zdiagnozowane zapotrzebowanie 7 Zespołów Szkół
kształcenia zawodowego prowadzonych przez Powiaty: Zgorzelecki, Głogowski, Legnicki, Lubański. W
wyniku spotkań w okresie XI-XII ’19 – I-20 ’ dyrekcji szkół z reprezentantami Lidera (UPEMI) ustalono
najbardziej efektywne rozwiązania w zakresie zdiagnozowanych potrzeb rozwojowych uczniów/
uczennic (U) w obszarze kształcenia zawodowego oraz nauczycieli/nauczycielek (N) jak i szkół, w tym
oczekiwań pracodawców i potrzeb lokalnego/regionalnego rynku pracy. Z diagnozy wynika, że
istotnym problemem są niskie wyniki U w nauce co przekłada się na zdawalność egzaminów
zawodowych U. Problemem to też niedostateczne dostosowanie w zakresie umiejętności
praktycznych U w kontekście potrzeb rynku pracy. Stwierdzono również problem w zakresie
niedostosowania pracowni praktycznej nauki zawodu do rzeczywistych warunków pracy. W efekcie
wypracowano koncepcję partnerskiego projektu, liderem UPEMI. Projekt dedykowany
jest 784U i 81N ze szkół: Zespół Szkół Ponadpodstawowych w Zgorzelcu (Technikum, Branżowa
Szkoła I Stopnia), Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy im. M. Grzegorzewskiej w Zgorzelcu
(Branżowa Szkoła I stopnia), Zespół Szkół Politechnicznych w Głogowie (Technikum), Zespół Szkół
Ekonomicznych im. Jana Pawła II w Głogowie (Technikum, Branżowa Szkoła I stopnia), Zespół Szkół
Przyrodniczych i Branżowych w Głogowie (Technikum), Powiatowy Zespół Szkół w Chojnowie
(Technikum), Dolnośląski Zespół Szkół w Biedrzychowicach (Technikum). Efektem wsparcia będzie
nabycie/podniesienie przez U kompetencji, umiejętności oczekiwanych przez pracodawców rynku
pracy.
Cel projektu to dostosowanie kompetencyjne U, uatrakcyjnienie ich jako pracowników, tym samym
zwiększą się ich szanse na rynku pracy. Działania powyższe zostaną wzmocnione poprzez wsparcie N
kształcenia zawodowego, zapewnienie w szkołach warunków odzwierciedlających naturalne
środowisko pracy. Za główne formy wsparcia obrano realizację staży zawodowych, organizację
dodatkowych zajęć/warsztatów/kursów specjalistycznych czy zawodowych w tym prowadzonych na
uczelniach, doposażenie pracowni zawodowych oraz działania ukierunkowane na doskonalenie
zawodowe N. Projekt realizowany na każdym etapie w ścisłej współpracy z otoczeniem społeczno – gospodarczym w tym z pracodawcami.
Planowany okres realizacji
od 01.09.2021 r. do 31.08.2023 r.
Cel główny
Wzrost efektywności nauczania poprzez dostosowanie kompetencji
zawodowych 784 uczniów/uczennic (420K) i 81 nauczycieli/nauczycielek (70K) oraz
doposażenie 19 pracowni kształcenia zawodowego 7 zespołów szkół z powiatu zgorzeleckiego,
głogowskiego, legnickiego, lubańskiego w odpowiedzi na zapotrzebowanie i oczekiwania
pracodawców z lokalnych i regionalnego rynku pracy w okresie 01.09.2021 – 31.08.2023 r. we
współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym.
Cel szczegółowy 1
Podniesienie umiejętności i kompetencji praktycznych zawodowych 708U (375K), we współpracy z
pracodawcami w obszarze organizacji staży.
Cel szczegółowy 2
Podniesienie umiejętności i kompetencji zawodowych 784 U, we współpracy z otoczeniem społeczno
– gospodarczym w obszarze realizacji szkoleń i warsztatów specjalistycznych.
Cel szczegółowy 3
Dostosowanie 19 pracowni praktycznych zawodowych do rzeczywistych warunków środowiska pracy.
Cel szczegółowy 4
Podniesienie kompetencji oraz uzyskanie kwalifikacji przez 81 nauczycieli/ek.
Cele – podsumowanie
Cele te to odpowiedź na przeprowadzoną analizę problemową ww. szkół w
zakresie deficytów/braków w obszarze nauczania zawodowego i potrzeb U/N w ścisłej korelacji z
przeprowadzoną analizą potrzeb i oczekiwań pracodawców. Zaplanowane działania stanowią
uzupełnienie dotychczasowej oferty szkoły skierowanej do U/ N. Przyczynią się one do wyposażenia U
w kompetencje, umiejętności, które stanowią odpowiedź na zgłoszone zapotrzebowanie
pracodawców, co przełoży się na ich uatrakcyjnienie jako przyszłych pracowników, zwiększając ich
szansę na rynku pracy.
Wartość projektu
Wartość projektu: 5 213 521,02 zł.
Dofinansowanie: 4 431 492,86 zł otrzymane ze środków Unii Europejskiej