W piątek 11 października Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Zgorzelcu wspólnie z Powiatowym Centrum Zarządzania Kryzysowego zorganizowała ćwiczenia sprawdzające Powiatowy Plan Ratowniczy Powiatu Zgorzeleckiego.
W swoim zakresie ćwiczenia obejmowały również doskonalenie form współdziałania jednostek ochrony przeciwpożarowej ze służbami wspomagającymi podczas działań ratowniczo-gaśniczych i chemicznych w transporcie kolejowym, a także wypracowanie form współdziałania z jednostkami ochrony przeciwpożarowej z Republiki Federalnej Niemiec.
Ćwiczenia poprzedziła konferencja „Współdziałanie służb ratunkowych podczas akcji ratowniczych w transporcie kolejowym”, która odbyła się w Zespole Szkół Ponadpodstawowych w Zgorzelcu. W trakcie konferencji zostały zaprezentowane zasady działania Państwowej Straży Pożarnej podczas likwidowania zagrożeń chemicznych, przedstawiciel PKP Cargo omówił zasady transportu kolejowego materiałów niebezpiecznych, a przedstawiciel PKP PLK omówił zagadnienia związane z programem edukacyjnym pn. „Bezpieczny Przejazd”.
Ćwiczenia praktyczne służb rozpoczęły się o godz. 12.15 epizodem nr 1 – „Rozszczelnienie cysterny”:
Na torowisku stacji kolejowej Zgorzelec Ujazd znajdował się skład kolejowy składający się z kilku wagonów cystern przewożących amoniak. W wyniku działania osób trzecich, doszło do uszkodzenia zbiornika i wycieku amoniaku. Dwie osoby zostały poszkodowane. Sytuacje zauważa jeden z pracowników PKP i wdraża procedurę wewnętrzną PKP PLK dot. powiadomienia właściwych służb ratowniczych.
Jednostki ochrony przeciwpożarowej biorące udział w tym epizodzie realizowały działania w zakresie udzielenia kwalifikowanej pierwszej pomocy oraz działania w ramach ratownictwa chemicznego w zakresie podstawowym i specjalistycznym. Dodatkowo jednostki ochrony przeciwpożarowej z Republiki Federalnej Niemiec ćwiczyły dostarczanie wody na duże odległości z punktu czerpania, który utworzony został na rzece Nysa Łużycka.
O godz. 13.30 rozpoczął się epizod nr 2 – „Wypadek kolejowy”:
W wyniku niezachowania zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym na przejeździe kolejowym doszło do zderzenia samochodu osobowego oraz autobusu z pociągiem towarowym. W wyniku zderzenia poszkodowanych zostaje 11 osób. Jednostki ochrony przeciwpożarowej biorące udział w tym epizodzie realizowały działania w zakresie udzielenia kwalifikowanej pierwszej pomocy przy współudziale zastępów państwowego ratownictwa medycznego oraz działania w ramach ratownictwa technicznego w zakresie podstawowym i specjalistycznym.
Całość ćwiczeń obserwował Zastępca Dolnośląskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP st.bryg. Marek Kamiński oraz Naczelnik Wydziału Operacyjnego Komendy Wojewódzkiej PSP we Wrocławiu wraz z zespołem rozjemców.
Siły uczestniczące w ćwiczeniach: JRG Zgorzelec, JRG Bogatynia, OSP Studniska Dolne, OSP Trójca, OSP Węgliniec, OSP Pieńsk, OSP Czerwona Woda, Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Chemiczno – Ekologicznego z KM PSP Wałbrzych, Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Technicznego z KP PSP w Bolesławcu, OSP Klingewalde, OSP Stadtmitte, OSP Hagenwerda, Policja, Zespół Ratownictwa Medycznego, Pracownicy PKP oraz Straż Ochrony Kolei.
Zainscenizowanie i przygotowanie elementów pozoracji wiernie odzwierciedlających warunki rzeczywiste zdarzeń, możliwe było dzięki ścisłej współpracy i zaangażowaniu podmiotów PKP we współorganizację ćwiczeń:
– PKP PLK – udostępnienie terenu ćwiczeń,
– PKP Cargo – transportu użyczonej na potrzeby ćwiczeń cysterny kolejowej oraz użyczenie lokomotywy do zdarzenia związanego z wypadkiem kolejowym,
– Pol Miedź Trans – użyczenie na potrzeby ćwiczeń cysterny kolejowej, na której możliwe było zasymulowanie wycieku substancji niebezpiecznej,
– SOK – zabezpieczenie terenu ćwiczeń,
Poza tym w przeprowadzenie pozoracji mocnym zaangażowaniem wykazali się strażacy ochotnicy ze Studnisk Dolnych organizując na potrzeby ćwiczeń autobus, wykorzystany podczas zdarzenia związanego z wypadkiem drogowym. Klasa medyczna z Zespołu Szkół Zawodowych i Licealnych im. Górników i Energetyków Turowa w Zgorzelcu pod opieką Waldemara Woźniaka, której uczniowie odpowiednio ucharakteryzowani odgrywali rolę osób poszkodowanych.